Január 18.
*Klissza (Dalmácia), 1242. +Nyulak szigete (ma:
Margitsziget), 1270. január 18.
Atyja IV. Béla király, Szent Erzsébet testvére,
anyja Laszkárisz Mária bizánci hercegnő volt.
Margitot még a szíve alatt hordozta édesanyja,
amikor a tatárok Batu kán vezetésével, 1241-ben
Wahlstattnál megsemmisítették a németek és lengyelek
egyesült seregét, majd a vértől és a győzelmi
mámortól megittasodva betörtek Magyarországra. Béla
király megkísérelte föltartóztatni őket a Sajónál,
de borzalmas vereséget szenvedett, s Dalmáciába
kellett menekülnie. A szülők végső szükségükben a
születendő gyermeket Istennek ajánlották. És a
lehetetlen megtörtént: messze Belső-Ázsiában meghalt
a nagykán, s Batu a Duna-Tisza táján meghódított
hatalmas területeket hátrahagyva, összegyűjtötte
lovasait, és sietve távozott kelet felé, hogy le ne
késsen az osztozkodásról.
Béla és Mária nem vonakodott fogadalmát teljesíteni:
amikor Margit hároméves lett, átadták a domonkos
nővéreknek Veszprémben.
A domonkosok rendi családja, amelyben Margit
felnövekedett, még csak néhány évtizede létezett.
Még telítve volt az első buzgalom frissességével és
töretlenségével. Amíg a prédikáló testvérek bejárták
Spanyolországot, Dél-Franciaországot és
Észak-Olaszországot, tanítottak, koldultak,
eretnekekkel vitatkoztak, addig a Szent Domonkos
szabályait követő női kolostorok a belső, misztikus
jámborság őrhelyei voltak. Szűz Mária bensőséges
szeretete, a szenvedő Megváltó iránti nagy odaadás,
valamint a megalkuvás nélküli vezeklő szellem voltak
lelkiségük jellegzetes vonásai. A vezeklés
mindenekelőtt a szeretet önfeláldozó tetteiben,
betegek gondozásában, bélpoklosok ápolásában
nyilvánult meg.
Ebben a szellemben nőtt fel Margit. Béla király,
leánya részére új kolostort építtetett a Duna egyik
szigetén (Nyulak szigete, ma Margitsziget), Buda
közelében. Itt tett fogadalmat Margit 1254-ben.
Különböző kijelentései értésünkre adják, hogy a
tizenkét éves leány tudta, mit tesz, amikor letette
fogadalmát Humbert rendfőnök előtt. Isten kétszer is
nagyszerű lehetőséget adott neki arra, hogy az egész
világ előtt bebizonyítsa: ő teljesen szabadon és
szívének teljes odaadásával szentelte magát az
Úrnak. Kétszer is lett volna rá lehetősége, hogy
Rómától felmentést kérjen a fogadalma alól. Atyja
ugyanis kétszer is fölkereste a kolostorban
házassági ajánlattal, mindkét alkalommal biztosítva
őt arról, hogy a fölmentést Róma minden bizonnyal
meg fogja adni, hiszen a kilátásba helyezett
házasságok igen nagy politikai előnyökkel járnának.
Az első kérő a lengyel király volt, a második
Ottokár cseh király. Margit mindkettőt határozottan
visszautasította. Ottokárral azonban -- atyja
sürgető kérésére -- egy bemutatkozás erejéig
találkozott. A cseh király a találkozás után tudatta
vele, hogy szépsége a rendi ruha ellenére is
elbűvölte. Margit erre meglehetős fölháborodással
azt mondta a nővéreknek: inkább levágatja az orrát,
hogysem még egyszer ilyen hűtlenségnek kitegye
magát. Atyját pedig emlékeztette arra, hogy ő
ajánlotta föl egykor Istennek, és a cseh királyság
összes kincsével és dicsőségével együtt siralmas
látvány ahhoz az országhoz képest, melyet az ég és
föld Királya ajánl neki, aki az ő jegyese egyszer s
mindenkorra.
Szenttéavatási aktái megmaradtak, s nővér- és
kortársainak, élete tanúinak sok értékes és hitelt
érdemlő vallomását is tartalmazzák. Értésünkre
adják, hogy Margit számára magától értetődő volt a
szabályok szigorú megtartása, a kemény
önsanyargatás, s a legnyomorúságosabb, utálatot
gerjesztő betegek szolgálatában való hősies
kitartás. Nagyon gyorsan és erélyesen leszoktatta
nővértársait arról, hogy benne bármi módon is a
királylányt tiszteljék. Egy szolgáló, akit csodával
határos módon mentett meg a megfulladástól, a
szenttéavatási akták szerint így tanúskodott:
,,Margit jó és szent volt, mindnyájunk példaképe.
Alázatosabb volt, mint mi, szolgálóleányok.''
Szent-Margit zárdába lép.
Székely Bertalan falfestménye a pécsi székesegyházban
Életének alapszabálya egészen egyszerűen hangzik, de
a három egyszerű tétel az evangélium egész
tökéletességét magában foglalja:
Istent szeretni,
magamat megvetni,
senkit meg nem utálni, senkit meg nem ítélni.
Isten rendkívüli imameghallgatásokkal és csodákkal
jutalmazta odaadását. Margit bírta a jövendölés
adományát is. Bizonyított példa, hogy atyjának II.
Osztrák Frigyessel Stájerországért folytatott
harcában a győzelmet előre megmondotta.
Nyilvánvalóan a fátyol alatt is IV. Béla odaadó
leánya maradt. Nem hagyta ugyan politikai érdekből
férjhez adatni magát, de az utolsó nagy Árpád-házi
uralkodó messzemenő terveivel és erőfeszítéseivel
szoros kapcsolatban volt. Talán ebben a kapcsolatban
és közös felelősségben látta életének igazi
értelmét. És ez az elhivatottság olyan vezeklő
életre ösztökélte, ami ma nekünk szinte
öngyilkosságnak tűnik. Egykor Istennek ajándékozták,
mivel atyja azt hitte, ezáltal kieszközölheti
Magyarország megszabadulását a tatároktól. Amikor
Margit elég idős volt ahhoz, hogy önmaga felől
szabadon döntsön, megerősítette ezt a fölajánlást.
Remélte, hogy Isten elfogadja őt, mint elfogadta
valamikor Krisztus áldozatát, akinek haláláról ezt
mondja az Írás: jobb, ha egy ember hal meg, mint
hogy az egész nép elvesszen.
Huszonnyolc éves korában halt meg, szeretettől és
vezekléstől elemésztve. Halála óráját derűs arccal
előre megmondotta a nővéreknek. Boldoggáavatási
perét sohasem fejezték be, de tiszteletét 1789-ben
hivatalosan is engedélyezték. 1943-ban avatták
szentté.
Életét az 1300-as évek elején írták meg, s Ráskay
Lea domonkos apáca másolatában maradt ránk egy 1510
körüli kódexben. Az alábbiakban ebből közlünk néhány
részletet:
,,Mert eloszlott vala néminemű malaszt az ő
orcájában és néminemű malasztos, megért erkölcs az ő
tekintetében, úgy, hogy sem kemény beszédekkel, sem
lágy beszédekkel nem láttatnék megváltoztatni...
Gerjedez vala ez nemes szent szűz az isteni
szerelemnek tüzével, és meggyulladván, imádkozék
vala szüntelen, olyha minden közbevetés nélkül, úgy,
hogy napnak első idejétől fogva az konventnek
ebédének ideiglen szünetlen imádságban marad vala
meg.
És mennyével felülmúl vala mindeneket nemességgel,
annyéval inkább erőlködik vala magát megalázni ez
nemességes szent szűz, magyeri királnak nemes
leánya. Hetet tart vala az konyhán, főz vala az
szororoknak, fazekat mos vala, tálakat mos vala, az
halakat megfaragja (lepikkelyezi) nagy hidegségnek
idején, úgyhogy az nagy jeges víznek hidegségétől ez
gyenge szűznek az ő kezének bőre meghasadoz vala és
a vér kijő vala az ő kezéből, és némikoron bekötik
vala az ő kezét az ő nagy fájdalmáért. Az konyhát
megsepri, fárd hord vala hátán, vizet merét vala és
ő maga az konyhára viszi vala.
Éjjel fölkel és úgy hallgatja vala, ha valamely
szoror nyög, és hozzámegyen, megkérdezi. Némelyeknek
bort hevít, némelyeknek ruhát melegít, és odateszi,
hol az betegnek fájdalma vala. Ha kedég valamely az
szororok közül meghal vala, tehát ez szent szűz
mindaddig el nem megyen az meghalt szorornak
testétől, mígnem eltemettetik vala. Hanem az
holttestnél imádkozik, és oly igen nagyon siratja,
nagyobban hogynem mintha őneki testi atyjafia volt
volna.
Esmég ez szent szűz vala mindenben szegénységnek
szeretője és megtartója és igen szeret élni vala
szegénységben. Őneki ruhája, kápája vala igen ő és
megszakadozott, és foltos vala. És némikoron ez
szent szűz az sárból veszen ki posztódarabokat, és
azzal foltozza vala meg köntösét, kápáját.
Ez szent szűz eszében forgatja vala gyakorta és néha
egyebekkel is beszéli vala az ő nemzetének, eleinek
életüket és életöknek szentségét. Azaz: Szent István
királnak életit... Szent Imre hercegnek is ő
életit... Szent László királnak életit... Szent
Erzsébet asszonynak, az ő szerelmes nénjének
szentséges életit... Ilyenféle gondolatokban és
szólásokban foglalja vala magát ez szent szűz, és
nagy magas fohászkodásokat vonszon vala az ő
szívének belső részéből, és kéré vala ez szenteknek
esedezésüket, hogy az ő érdemüknek miatta és az
isteni ajándoknak, malasztnak miatta érdemlene lenni
az ő nyomuknak és érdemöknek követője.
Szent-Margit koronája a Magyar Nemzeti Múzeum régiségtárában.
A Margitszigeten talált XIV. századi korona, mely liliomokkal diszített, aranyozott ezüst fejövből áll, valószinüleg a szent szobrának vagy ereklyetartójának diszítésére szolgált.
Az 1884-iki ötvösmű-kiállitás alkalmából készült felvétel után
Mikoron az ő nagy keserűségét látnák szororok, olyha
őrajta könyörülvén, úgymondnak vala őneki:
-- Mi tenéked benne? Mit gondolsz vele? Mire hogy
minden történetért te tennen magadat gyötröd?
Tehát ez szentséges szűz Szent Margit asszony az ő
szívének mélységéből vonszván nagy fohászkodást,
ezenképpen felele:
-- Az anyaszentegyház, minden hív kereszténynek
anyja az ő drágalátos tagiban metéltetik és igen
keményen gyötretik. És ti azt mondjátok énnekem: Mi
tenéked benne? Nemde nem ő szült-e keresztvíznek
miatta újonnan engemet, ti veletek öszve?! Nemde az
ő leányai közül való vagyok-e én? Bizonnyal az
vagyok!
Mikoron jutott vala ez szentséges szűz az ő
betegségének tizenharmad napjára, egy szombat
napon... meggyullada ez méltóságos szűz az mennyei
jegyesnek szerelmében: kit kéván vala, kit szolgál
vala, kit mindeneknek felette szeret vala, kinek
szerelméért mind atyját, anyját és ez világi
országnak birodalmát elhagyta vala. Az ő ártatlan
lelkét, szentséges, méltóságos lelkét ajánlván az ő
Teremtőjének, az ő édességes, kévánatos jegyesének,
elnyugovék az Úrban.''
Istenünk, szüzesség kedvelője és őre, kinek
jóvoltából szolgálód, a mi Margitunk a szűzi
tisztaság ékességét a jó cselekedetek érdemével
egyesítette, kérünk, segíts, hogy lelkünk épségét az
üdvös bűnbánattal visszanyerhessük!
|