Augusztus 20.
a világegyházban augusztus 16. *969/970 +Esztergom,
1038. augusztus 15.
A magyar törzsek fejedelmei között Géza különleges
hatalmi pozíciót vívott ki magának. Elsősorban
politikai megfontolásokból nyugat felé fordult, és
megnyitotta a kereszténységnek az ország kapuit.
Ebben keresztény feleségének, az erdélyi Saroltának
befolyása is érvényesült. Beengedte az országba
Pilgrim passaui püspök követeit. A bajor papok
egyike keresztelte meg őt, Mihály testvérét és
973-ban vagy 974-ben fiát, Vajkot, aki a keresztség
vizében és lélekben történt szent újjászületésekor a
passaui egyházmegye védőszentje után az István nevet
kapta. Az országban azonban még túlsúlyban volt a
pogányság, és a pogány elem keveredett a
kereszténységgel. A királyi udvarban, Gézánál
éppúgy, mint uralomra vágyó feleségénél, a
keresztény gondolat kezdetben inkább dinasztikus és
állami célokat szolgált, mintsem Krisztus szent
ügyét. Géza, hogy a kereszténység felvételét és
ezzel kapcsolatban a nyugati orientációt biztosítsa,
s házának hatalmát megszilárdítsa, kizárta a
trónöröklésből versenytársát, Koppányt, és termetre
ugyan kicsiny, de jellemben, bátorságban és
helytállásban messze kiemelkedő fiát, Istvánt
jelölte utódjává. Prágából meghívta Adalbert
püspököt, hogy a megtérést elmélyítse, és István
további képzését előmozdítsa. Adalbert volt az is,
aki a fejedelmi ifjút megbérmálta, és vallási
szempontból előnyösen befolyásolta. Ő közvetítette
995-ben az István és Gizella között létrejött
házasságot is. Amikor az ifjú trónörökös atyja
halálakor, 997-ben átvette a hatalmat, a keresztény
szellem és vallásos világnézet már szilárd gyökeret
vert benne.
Egyelőre azonban még véres csatákat kellett vívnia
az ellene fölkelt törzsfőkkel. A Veszprém melletti
győzelem és Koppány halála őt legfőbb belső
ellenségétől, az országot pedig a pogányságba való
visszaeséstől szabadította meg. A Konstantinápolyban
megkeresztelt Gyula és Ajtony leverése viszont a
Bizánchoz való csatlakozás tervét hiúsította meg.
Azonkívül István megszerezte magának a Tiszán és
Dunán túl fekvő területeket, valamint Erdélyt, és
ezáltal gyarapította országát, uralmát és birtokát.
Ezzel megteremtette messzenéző uralkodói
programjának előfeltételeit, és szívós energiával,
okos taktikával fogott hozzá nemzetpolitikai fő
feladatához. A történelmi keresztút előtt álló
országban négy nagy probléma jelentkezett: a
kereszténység megkedveltetése és szívüggyé tétele,
közösségben az apostoli székkel és Nyugattal; az
állam önállósága, vagyis nemzeti függetlenség mind a
német-római, mind a bizánci császársággal szemben;
erős monarchia és politikai egység fölépítése,
vagyis a törzsi önállóság és hűbéri hatalom
megszüntetése központi kormányhatalom alapítása
által; s végül mindamellett, amennyire csak
lehetséges, a magyar népi jelleg és szokások
megőrzése a Nyugat-Európába való egyidejű
beilleszkedés közepette.
Diplomáciai és politikai érzéke, mellyel nemegyszer
a gyakorlatban egymásnak ellentmondó célokat is el
tudott érni, korának, sőt mondhatni, az egész magyar
történelemnek legnagyobb államférfiává avatta.
Politikai, vallási és társadalmi szempontból
tulajdonképpen ő teremtette meg Magyarországot,
István jelölte ki és biztosította a jövőbe vezető
utat népének. A magyarságnak négy különböző
szomszédos kultúra -- a török-mohamedán keleten, a
görög-szláv a Balkánon, a latin-német nyugaton és a
pogány-szláv északon -- feszültséggel teli területén
kellett ezek ostromló befolyásával és
ellentmondásaival küzdelmet folytatnia. A változást,
amelyet István hozott, jól megvilágítja egy
világpolitikai jelentőségű tény: trónra lépése előtt
nem egészen fél századdal a magyar lovascsapatok még
halálosan fenyegették Nyugatot és a kereszténységet,
egészen az Augsburg melletti Lech-mezőig hatolva
előre. Az István által alkotmányában,
kiterjedésében, kultúrájában és történelemformáló
erejében újjáalakított Magyarország ezzel szemben a
keresztény Nyugat előretolt bástyája lett az
előnyomuló mongol és török veszély ellen, és
évszázadokon keresztül védőfal az ázsiai hódítók
barbárságával szemben.
Nagy érdemeket szerzett az ország katolikus egyháza
érdekében kifejtett munkájával is. Szerzetes papokat
hívott Bajorországból, Csehországból,
Olaszországból, éspedig bencéseket, kiváltképpen a
clunyi reform követőit, Dél-Magyarországra pedig a
görög bazilita rend férfi és női tagjait. Szent
Márton hegyén (Pannonhalmán) apátságot alapított.
Sok kolostort létesített, amelyek missziós
központjai és gyújtópontjai lettek a vallásos s
kulturális életnek. Elrendelte a vasárnap
megszentelését és minden tíz falu számára templom
építését. Saját költségén emelt Esztergomban,
palotája közelében egy gyönyörű székesegyházat,
Veszprémben egy női apátságot, és fölépítette Budán
a Szent Péter és Pál templomot a székeskáptalannal
együtt. Más templomokat gazdagon megajándékozott,
javaikat közvetlen védelme alá vette. Ami a
keresztény vallással és keresztény törvénnyel nem
volt összeegyeztethető, annak hadat üzent és
büntetéssel sújtotta. Ebben ő és pogány ellenlábasai
egyformán koruk gyermekei voltak. Mindazonáltal nem
nyúlt a régi mondákhoz és énekekhez, amelyek a
pogány ősöket és hősöket dicsőítették; a pogány
korból származó népszokásokat, ha az új hittel nem
ellenkeztek, megőrizte vagy megtöltötte őket
keresztény tartalommal. E tekintetben a bölcs
alkalmazkodás módszerét követte: enyhébb, józanabb,
eredményesebb volt, mint Magyarország első
hithirdetői.
Az állami törvényhozásban, a kormányzásban és
gazdasági vonalon sikerült szerencsésen
összeolvasztania a nyugati elemeket, mindenekelőtt a
frank grófság-alkotmányt a hazaiakkal. Ugyanilyen
messzenéző megértéssel képviselte népe sajátosságát
és érdekeit a határokon túl is. Gondolt Európa és a
keresztény világ egységére. A keresztény magyar
szellemet külföldön is jelenvalóvá tette:
Jeruzsálemben bencés kolostort, Rómában
zarándokházat, Konstantinápolyban díszes templomot
építtetett.
Egyik fő munkatársa, a 993-ban Prágából érkezett
Asztrik szerzetes ztján II. Szilveszter pápához
fordult jogai megerősítéséért és a teljhatalom
kieszközléséért. Célja az volt, hogy a keresztény
királyság méltóságára emelkedjék, nemkülönben, hogy
már eleve kizárjon mindenféle függőséget a német
birodalomtól és a szomszédos bajor egyháztól, s
országa egyházát az állammal szorosabban
egybekapcsolja. Asztrik valóban kieszközölte urának
a koronát, az előtte hordozott keresztet és azt az
apostoli kiváltságot, hogy püspökségeket
alapíthasson és egyházi főméltóságokat nevezhessen
ki.
Az 1000. év karácsonyán kenték föl és koronázták
királlyá Istvánt Esztergomban. Ez egyenlő volt
szuverén királyi méltóságra emelésével és apostoli
küldetésének elismerésével. A pápától kapott
előjogra támaszkodva birodalmának szilárd egyházi
szervezetet adott: tíz egyházkerületet alapított (12
volt tervbe véve), köztük két érsekséget:
Esztergomban és Kalocsán, valamint nyolc
püspökséget.
Két fájdalmas esemény árnyékolta be élete alkonyát,
mindkettő legbensejéig érintette. Imre fiát, a
rendkívül erényes ifjút rendelte és készítette elő
trónörökösévé. Még halála előtt meg akarta vele
osztani az uralmat. Imrét azonban közvetlenül
uralkodótársává koronázása előtt, 1031-ben egy
vadászat alkalmával vadkan támadta meg és sebezte
halálra. István másik gyermeke már korábban meghalt.
Így nem maradt közvetlen örököse. Az Árpád-nemzetség
egyetlen leszármazottja Vazul volt, ő azonban
ifjúkori ballépéseiért börtönben ült. A súlyosan
beteg király megkegyelmezett neki, kiengedte a
fogságból, sőt azon gondolkodott, hogy még életében
maga mellé veszi és trónra emeli. A rossz tanácsra
hallgató hálátlan rokon azonban egy galád
összeesküvésbe keveredett, aminek az volt a célja,
hogy a királyt meggyilkolják és az országban
visszaállítsák a pogányságot. Ilyen gazságot István
nem hagyhatott büntetlenül, életművét nem engedhette
elpusztítani. A királygyilkosság szándékáért
halálbüntetés járt. István az összeesküvés három
fejének kiszúratta a szemét és levágatta a kezét: ez
abban az időben a súlyos gonosztevők szokásos
büntetése volt, és a megérdemelt halálbüntetés
esetén, mint itt, kegyelmi aktusnak számított.
Amikor halálát közeledni érezte, magához hívatta
tanácsosait, s velük egyetértésben Pétert,
Velencében élő nővérének fiát tette utódjává.
Mindenkit arra intett, hogy maradjanak meg az igaz
hitben, szeressék az igazságosságot, és főleg
hűségesen ápolják a kereszténység zsenge vetését.
Közel hetven éves korában -- a 11. században ritka
magas korban --, 42 évi uralkodás után halt meg
Mária mennybevitelének napján, akit oly bensőségesen
tisztelt s akinek tiszteletére több templomot
épített. Halála előtt neki ajánlotta az országot.
Istvánt az egész nemzet gyászolta. Temetésére az
egész országból sereglettek az emberek
Székesfehérvárra. Ott, az általa alapított gyönyörű
bazilikában -- mely éppen akkor készült el, és ebből
az alkalomból gyorsan fölszentelték -- helyezték
ünnepélyesen nyugalomra földi maradványait.
Az általános gyász igazi és szívből jövő volt. A nép
érezte: István király személyében a dinasztia
megalapítója, a kimagasló uralkodó és államalapító
hunyt el, az erős és igazságos király, aki a szigort
szelídséggel tudta párosítani. Tudott harcolni, ha a
szükség úgy kívánta; mindazonáltal békeszerető volt.
Támadó hadjáratot nem kezdeményezett, harcias
nemzetét a gyümölcsöző béke világába vezette, és a
még túlnyomóan vándorló, nomád életet élő népet a
letelepedésre szoktatta. Az ország határain kívül is
nagy tiszteletnek örvendett, egyrészt történelmi
szerepe miatt, másrészt azért, mert menekülteknek és
más sorsüldözötteknek menedéket nyújtott, a
Szentföldre, Konstantinápolyba, Ravennába vagy
Rómába zarándokló idegeneknek pedig vendéglátást és
kedvező átvonulást biztosított.
Mint uralkodó tudatában volt Isten előtti
felelősségének. Ragyogó példája volt ennek, hogy
Szent István templomában hivatalát évente letette,
annak jeléül, hogy csak kölcsön kapta Istentől, és
annak bizonyságára, hogy hatalmát Istennek áldozza.
Lelki arculata abban a ,,fejedelemtükörben'' is
visszatükrözödik, amelyet fiának hagyott hátra latin
nyelven. Talán nem ő maga írta, de mindenesetre az ő
közelében, politikai s erkölcsi elvei értelmében
szerkesztették. Az akkori Magyarországon
mindenképpen a legjelentősebb irodalmi alkotás.
Ezekben az Intelmekben (Admonitiones) többek között
a következő uralkodói szabályok találhatók:
,,Uralkodjál szelíden, alázattal, békésen harag és
gyűlölködés nélkül! A király koronájának legszebb
ékszerei a jótettek; azért illő, hogy a király
igazságossággal és irgalmassággal, valamint a többi
keresztény erénnyel ékeskedjék. Minden nép saját
törvényei szerint él; add meg az országnak a
szabadságot, hogy aszerint éljen!''
Halála után még egyszer lázadást szított a pogány
visszahatás; a császári hatalom nyomása is erősödött
Magyarországgal szemben. Végül azonban az itt-ott
fölbukkanó zűrzavar után különösen László és Kálmán
király visszavezette az országot István nyomdokaiba.
Azóta István a nép szívében mindinkább legendás
hőssé, népe apostolává, védelmezőjévé és
Magyarország eszményévé magasztosodott föl. Benne és
vele a korona, királyság és nemzet szinte misztikus
egységgé olvadt össze. Sírja sokat látogatott
nemzeti búcsújáró hellyé vált; számos
imameghallgatás és csoda történt ott. Ünnepe nemzeti
ünnep lett.
László király 1083. augusztus 20-án pápai
engedéllyel, a magyar püspökök, apátok és előkelők
jelenlétében oltárra emeltette Istvánt, Imrével és
nevelője, Gellért csanádi püspök földi
maradványaival együtt. Ez akkor egyenértékű volt a
szentté avatással.
István tisztelete nemsokára elterjedt az ország
határain túl is. Különösen Scheyernben és Bambergben,
a bajor hercegi házzal való házassági kapcsolata
következtében; azután Aachenben és Kölnben, ahová
egyes ereklyéi is elkerültek; Montecassinóban, főleg
a bencés rendnek tett kiváltságai miatt, és a
belgiumi Namurben. XI. Ince pápa 1686 novemberében
-- Buda visszafoglalása alkalmából -- az egész
Egyházra kiterjesztette szeptember 2-ára helyezett
ünnepét. Ma a világegyház augusztus 16-án, a magyar
egyház augusztus 20-án (mint Magyarország
fővédőszentjét) ünnepli. Május 30-án a mai napig
sértetlenül fennmaradt Szent Jobb ereklyét
tiszteljük.
Istenünk, aki Szent István királyt, a te hitvallódat
a földön országunk koronájával ékesítetted és
szentjeid közé emelted, kérünk, add meg, hogy aki a
hit terjesztője volt Pannóniában, Egyházad
védelmezője legyen a mennyben!
|